w Przychodni GAJ Sp. z o.o.
1. Podstawa prawna:
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 sierpnia 2020r., w sprawie standardu organiza-cyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. 2020r., poz 1395).
2. Sposób realizacji obowiązku informowania w jednostce na temat standardów teleporady w POZ.
Informacja o warunkach udzielania teleporad z uwzględnieniem prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym, stanowi dokument zasady udzielania Teleporady oraz:
a) umieszczona jest na tablicy informacyjnej podmiotu w miejscu udzielania świadczeń usytuowanej w poczekalni Przychodni
b) umieszczona jest na stronie internetowej podmiotu http://przychodniagaj.pl/
c) udzielana jest na żądanie pacjenta telefonicznie.
3. Informowanie NFZ o numerze telefonu służącego do teleporad w POZ.
W przypadku udzielania teleporad w ramach POZ telefonicznie, informację o numerach telefonów wykorzystywanych do tego celu przekazuje się do Narodowego Funduszu Zdrowia, lista numerów wykorzystywanych do udzielania teleporad w ramach POZ stanowi Informacja o pracy i kontakcie z Przychodnią Gaj Sp. z o.o..
4. Ustalenie tożsamości pacjenta.
Osoba udzielająca teleporady, przed jej udzieleniem, ma obowiązek ustalenia tożsamości pacjenta na podstawie danych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849), przekazanych przez niego za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
oraz:
na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej, lub
przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta utworzonego w wyniku potwierdzenia jego tożsamości osobiście lub w sposób określony w art. 20a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568 i 695).
5. Dokonanie adnotacji dotyczącej teleporady w ramach POZ.
Osoba
udzielająca teleporady zobowiązana jest do dokonania
stosownej adnotacji
w dokumentacji medycznej o realizacji
świadczenia zdrowotnego w formie teleporada.
6. Warunki udzielania teleporady w ramach POZ.
Jednostka
zobowiązana jest do takiego zorganizowania procesu udzielania
teleporad w ramach POZ, aby ich przeprowadzenie następowało
w warunkach gwarantujących poufność, w tym zapewnienie
braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji
przekazywanych
za pośrednictwem systemów
teleinformatycznych lub systemów łączności w
związku
z udzieleniem teleporady.
7. Bezpieczna transmisja danych dokumentów elektronicznych.
W przypadku:
przekazywania informacji dotyczącej stanu zdrowia pacjenta,
w tym przekazywania cyfrowego odwzorowania dokumentacji medycznej,
za
pośrednictwem systemów teleinformatycznych, jednostka
stosuje takie rozwiązania techniczno-organizacyjne, które
służą zapewnieniu transmisji dokumentów
elektronicznych
w postaci graficznej i tekstowej, w sposób
zapewniający ich integralność oraz ochronę przed
nieuprawnionym wykorzystaniem, przypadkowym lub niezgodnym z prawem
zniszczeniem, utraceniem, zmodyfikowaniem, nieuprawnionym ujawnieniem
lub nieuprawnionym dostępem, polegające na tym, iż
przekazywane
dane / informacje są szyfrowane kryptograficznie a hasła
dostępowe do danych / informacji przekazywane są odrębnym
kanałem do upoważnionego odbiorcy, a sam dostęp do
przekazywanych danych / informacji ma wyłącznie upoważniony
do tego personel jednostki [adres e-mail:
dokumenty@przychodniagaj.pl
].
8. Weryfikacja zasadności udzielania teleporady w ramach POZ.
Obowiązkiem
osoby udzielającej teleporady w ramach POZ jest dokonanie, na
podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej
dokumentacji medycznej pacjenta, w tym udostępnionej za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa
w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie
informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2020 r.
poz. 702),
następujących czynności:
udzielenie świadczenia zdrowotnego, w tym ustalenie, czy teleporada jest wystarczająca
dla problemu zdrowotnego będącego jej przedmiotem, lubpoinformowanie pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego
w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Zasady udzielania Teleporady
Informacja
o warunkach udzielania Teleporad przez Przychodnię Gaj z
uwzględnieniem prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie
Teleporady woli osobistego kontaktu
z właściwym
personelem Przychodni.
Teleporada jest narzędziem, które dzięki udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej na odległość, zwiększa bezpieczeństwo pacjenta oraz personelu ograniczając bezpośredni kontakt do sytuacji uzasadnionych klinicznie. Teleporada nie jest jedyną formą udzielania świadczeń zdrowotnych.
Teleporady udzielane są przy użyciu bezpośredniego ( lekarz – pacjent ) systemu łączności telefonicznej.
Termin
Teleporady ustalany jest każdorazowo z pacjentem przez
pracownika Przychodni
( rejestratorkę medyczną)
podczas rejestracji pacjenta do lekarza. Pacjent podaje numer
telefonu, na który lekarz zadzwoni w ustalonym terminie w celu
wykonania świadczenia.
W
przypadku telefonicznego braku kontaktu z pacjentem w ustalonym
terminie, lekarz wykona jeszcze 3-krotną próbę
ponownego kontaktu z pacjentem w odstępach czasu nie krótszych
niż 5 minut. Gdy nie uzyska kontaktu z pacjentem
Teleporada będzie anulowana.
W przypadku gdy niezbędne ze względu na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie Teleporady lekarz poinformuje pacjenta o możliwości skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej w bezpośrednim kontakcie, ustalając z pacjentem termin wizyty w Przychodni.
Informacja o pracy i kontakcie z Przychodnią Gaj Sp z o.o.
Kontakt w sprawie: |
Numer telefonu kontaktowego |
Godziny dostępności |
|
Recepty |
71 783 45 21 |
poniedziałek-piątek 08:00 – 18:00 |
|
Rejestracja |
71 373 19 62 |
poniedziałek-piątek 08:00 – 18:00 |
|
Zabiegowy |
573 240 281 |
poniedziałek-piątek 07:00 – 18:00 |
|
Laboratorium |
573 240 311 |
poniedziałek-piątek 7.00 – 14.00 |
|
Pediatria |
71 363 68 53 |
poniedziałek-piątek 08:00 – 18:00 |
|
Poradnia Diabetologiczna |
71 787 98 58 |
poniedziałek, wtorek 13.00 - 18.00 środa, czwartek, piątek 8.00 - 14.00 |
|
Poradnia Rehabilitacyjna |
71 783 45 56 |
poniedziałek, wtorek, piątek 7.30 do 12.00 środa 13.00 do 17.30 |
|
Poradnia Ginekologiczna |
71 363 65 57 |
poniedziałek-piątek 08:00 – 18:00 |
|
Poradnia Alergologiczna |
71 373 19 64 |
środa 14:30 – 18:00 |
|
Dodatkowe
numery telefonów |
881 798 579, 881 798 650, 881 798 625,
|
góra strony
INSTRUKCJA
o sposobie realizacji e - recepty
Co to jest e-recepta
To recepta, którą lekarz wystawia w systemie elektronicznym.
Sposób realizacji e-recepty
E-receptę można otrzymać w formie:
papierowego wydruku e-recepty. Wystarczy zgłosić to lekarzowi podczas wizyty.
elektronicznej – konieczne jest założenie Internetowego Konta Pacjenta ( IPK ).
Po zalogowaniu się do Internetowego Konta Pacjenta w zakładce „Moje konto” należy wybrać sposób powiadamiania o e-recepcie. Do wyboru jest SMS, e-mail. Można wybrać również obie opcje.
Podczas wizyty w aptece w zależności od wybranej formy powiadomienia o e-recepcie należy podać farmaceucie:
SMS – podać 4 cyfrowy kod z SMS-a i PESEL osoby na którą jest wypisany lek
e-mail – okazując farmaceucie na ekranie telefonu/tabletu otrzymaną na adres poczty elektronicznej informację o e-recepcie. Wówczas nie jest wymagane podawanie numeru PESEL.
w przypadku papierowego wydruku należy przekazać farmaceucie otrzymany od lekarza wydruk informacyjny.
góra strony
INSTRUKCJA
o sposobie realizacji E - skierowania
Co to jest e-skierowanie
To
elektroniczny dokument, który zastępuje dotychczasowy
papierowy, skierowania pacjenta
na leczenie specjalistyczne lub
do szpitala.
E-skierowania od dnia 08.01.2021 r będą funkcjonowały wyłącznie w postaci cyfrowej na wszystkie uwzględnione w przepisach rodzaje. Do dnia 07.01.2021 roku można również korzystać z papierowej wersji skierowania.
Sposób realizacji e-skierowania
E-skierowanie wystawia lekarz po przeprowadzonej konsultacji medycznej z pacjentem.
E-skierowanie mogą być wystawiane na świadczenia:
ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne finansowane ze środków publicznych
leczenie szpitalne w placówkach, które mają podpisaną umowę na realizację świadczeń opieki zdrowotnej
badania tomografii komputerowej ( TK ), medycyny nuklearnej finansowane ze środków publicznych i innych
rezonans magnetyczny ( MR ), badania endoskopowe przewodu pokarmowego, badania echokardiograficzne płodu finansowane ze środków publicznych
pozytonowa tomografia emisyjna ( PET ) finansowana ze środków publicznych
Podczas konsultacji lekarskiej pacjent może skorzystać z 3 kanałów dostępu do
e-skierowania:
wydruku informacyjnego z danymi niezbędnymi do rejestracji
lub
SMS, w którym podany będzie 4 cyfrowy KOD dostępowy. W tym przypadku koniecznie jest posiadanie przez pacjenta aktywnego Internetowego Konta Pacjenta ( IKP ) i wybrać na posiadanym IPK taką formę powiadomienia
lub
e-maila, w którym będzie dostępna informacja o wystawionym skierowaniu w postaci pliku pdf. W tym przypadku koniecznie jest posiadanie przez pacjenta aktywnego Internetowego Konta Pacjenta ( IKP ) i wybranie na posiadanym IPK taką formę powiadamiania
W celu rejestracji e-skierowania ( umówienia się na wizytę ) pacjent osobiście lub telefonicznie może przekazać dane dostępowe w placówce medycznej na 3 sposoby:
okazując otrzymany od lekarza wydruk informacyjny
podając 4 cyfrowy KOD dostępowy otrzymany SMS i PESEL
okazując na ekranie telefonu/tabletu otrzymaną na adres poczty elektronicznej ( e-mail ) informację o wystawionym skierowaniu
góra strony
INSTRUKCJA
o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
Co to są wyroby medyczne
Wyroby medyczne to np. protezy, aparaty i ortezy ortopedyczne, wózki inwalidzkie, laski, kule, balkoniki, obuwie ortopedyczne, zestawy infuzyjne do osobistych pomp insulinowych, pieluchomajtki, cewniki, sprzęt stomijny ( Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie z dnia 29 maja 2017 r. (Dz. U. 2019 poz. 1267 z późn. zm.).
Sposób realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
E-zlecenie na wyroby medyczne wystawia najczęściej lekarz, a także pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta lub inne osoby uprawnione ( art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych - Dz.U. z 2019 r. poz. 784 z późn. zm.).
E-zlecenie na wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie może być wypisane na okres nie dłuższy niż:
12 kolejnych miesięcy, jeśli zlecenie jest wystawione i zweryfikowane w trakcie wypisania. Nie można zrealizować zlecenia za miesiące, które już upłynęły
Wystawienie e-zlecenia na wyroby medyczne i potwierdzenie go przez system e-ZWM dokonuje lekarz lub osoba uprawniona do wystawiania e-zleceń. Pacjent otrzymuje kod wygenerowany z systemu e-ZWM.
W przypadku TELEPORADY możliwe jest również wystawienie pacjentowi e-zlecenia na wyroby medyczne. Po pozytywnej weryfikacji zlecenia, pacjentowi zostanie przekazana od wystawiającego zlecenie informacja telefoniczna o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia. W takim przypadku realizacja zlecenia w sklepie medycznym lub aptece następuje na podstawie podania przez pacjenta otrzymanego numeru zlecenia i numeru PESEL pacjenta – bez wydruku papierowego zlecenia.
Wyroby medyczne na podstawie wystawionego i potwierdzonego wydruku papierowego e-zlecenia można kupić w punktach, które mają umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne. Są to najczęściej sklepy medyczne lub apteki. Nie obowiązuje rejonizacja. Pacjent decyduje gdzie zrobi zakupy. Jeśli e-zlecenie pacjent podzieli na części zakupowe, to każdą część będzie musiał zrealizować w punkcie, w którym zostanie zlecenie. Produkty mogą różnić się ceną i jakością. Można wybrać wyrób droższy niż limit refundacji i dopłacić różnicę między ceną brutto wyrobu a kwotą refundacji.
góra strony
INSTRUKCJA
o sposobie realizacji zlecenia badań laboratoryjnych.
Lekarz podczas wizyty bezpośredniej pacjenta w Przychodni, po osobistym zbadaniu lub po zbadaniu za pośrednictwem TELEPORADY, jeśli pacjent wymaga wykonania niezbędnych dla prawidłowego leczenia dodatkowych badań diagnostycznych, wystawia zlecenie na badania.
Zlecenie na wykonanie badań dodatkowych, w przypadku wizyty bezpośredniej, pacjent otrzymuje od lekarza podczas wizyty. W przypadku TELEPORADY zlecenie na wykonanie badań dodatkowych będzie do odbioru przez pacjenta w Rejestracji Przychodni.
Przychodnia dokonuje poboru materiału dla wykonania badań Szczegółowa lista wykonywanych badań laboratoryjnych znajduje się w Rejestracji Przychodni.
Punkt pobrań w Przychodni jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 14.00. Rejestracja pacjentów telefoniczna możliwa jest od godziny 11.00 do godziny 14.00. Telefon kontaktowy do Punktu pobrań – 573 240 311
Pacjent w Punkcie pobrań przedstawia wydane przez lekarza zlecenie na wykonanie badań laboratoryjnych. Po wykonaniu poboru materiału do badań pacjent otrzymuje dokument potwierdzający przyjęcie materiału.
Wyniki wykonanych badań laboratoryjnych materiału pobranego przez Przychodnie pacjent może otrzymać na dwa sposoby:
w rejestracji Przychodni – jedynie w przypadku poinformowania o chęci posiadania wersji papierowej podczas zabiegu w punkcie;
na stronie internetowej laboratorium https://www.internet-lab.pl/wyniki/ po wpisaniu loginu (kod kreskowy otrzymany podczas badania) i wpisaniu hasła, którym jest numer PESEL zostaje udostępniony profil z wynikami pacjenta. Wyniki będą dostępne zgodnie z informacją udzielona przez pielęgniarkę.
góra strony
INSTRUKCJA
o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta
Jakie informacje znajdziesz w Internetowym Koncie Pacjenta ( IKP )
Warto założyć konto w IKP, bo dzięki niemu będziesz mieć dostęp do indywidualnych informacji
na temat:
miejsc, w których możesz się leczyć
świadczeń (wraz z kwotami), których udzielono Ci w ramach NFZ
prawa do świadczeń opieki zdrowotnej - czy je masz i na jakiej podstawie
wyrobów medycznych i leków (wraz z wysokością refundacji), które były Tobie zlecone
upoważnień do dokumentacji medycznej, które przekazujesz swoim bliskim
zgód na świadczenia zdrowotne, które wyrażasz
zaświadczeń lekarskich w czasie choroby i macierzyństwa, które wystawili Ci lekarze
wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, którą płacisz
e-recept, e-skierowań, e-zwolnień, które wystawiają Ci lekarze.
Co zrobisz dzięki IKP
IKP prócz oferty informacyjnej daje też możliwość załatwienia różnych spraw, np.:
uzyskasz recepty na leki bez konieczności wizyty u lekarza, jeśli kontynuujesz leczenie
otrzymasz recepty od pielęgniarki lub położnej - zarówno po tradycyjnej wizycie, jak i po konsultacji telemedycznej (na odległość)
złożysz wniosek o kartę EKUZ
upoważnisz inną osobę do dostępu do Twoich danych medycznych lub informacji o stanie Twojego zdrowia.
Jak zalogujesz się do IKP
Wejdź na www.pacjent.gov.pl.
Wybierz jeden ze sposobów logowania:
za pomocą profilu zaufanego,
za pomocą e-dowodu.
W Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz informacje na temat swoich danych medycznych i bliskich, którzy udostępnią Ci konto. IKP jest łatwe i szybkie w obsłudze.
Gdzie dowiesz się więcej na temat IKP
Informacji w sprawie IKP udzielają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta
Zadzwoń na numer: 800 190 590.